Zaburzenia ze spektrum autyzmu czy całościowe zaburzenia rozwojowe, a może zespół Aspergera?

Stosowane powszechnie terminy przyprawiają niejednego rodzica o ból głowy. Często spotykamy się z rozterkami rodziców naszych małych pacjentów, którzy zastanawiają się, dlaczego podczas wizyty w gabinecie lekarskim, ich dziecko otrzymało diagnozę- całościowe zaburzenia rozwojowe. Skoro psycholog podejrzewa zaburzenia ze spektrum autyzmu, a pani w przedszkolu twierdzi, że to tylko zespół Aspergera. Postaramy się krótko wyjaśnić, skąd te rozbieżności. Lekarze i specjaliści korzystają często z różnych klasyfikacji. Obowiązującą klasyfikacją w Polsce jest obecnie Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych ICD-10 Światowej Organizacji Zdrowia. Zgodnie z tą klasyfikacją zaburzenia ze spektrum autyzmu są określane jako „całościowe zaburzenia rozwojowe”(F84). Natomiast jako podkategorie można tu wyróżnić:

  • autyzm dziecięcy (F84.0),
  • autyzm atypowy (F84.1),
  • zespół Retta (F84.2),
  • inne dziecięce zaburzenia dezintegracyjne (F84.3),
  • zaburzenia hiperkinektyczne z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi (F84.4),
  • zespół Aspergera (F84.5),
  • inne całościowe zaburzenia rozwojowe (F84.8),
  • całościowe zaburzenia rozwojowe, nieokreślone (F84.9).
    Od 1 stycznia 2022 r. będzie obowiązywała nowa wersja klasyfikacji WHO – ICD-11, w której zostały zaktualizowane kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu, zbliżając się tym samym do kryteriów Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (APA), ujętych w klasyfikacji DSM-5. W klasyfikacji ICD-11 przyjęto jedną wspólną nazwę dla poszczególnych jednostek – zaburzenia ze spektrum autyzmu (ang. autism spectrum disorder, ASD) i oznaczono kodem 6A02. Wchodzi ono w skład zaburzeń neurorozwojowych. W ICD-11 zaburzenia ze spektrum autyzmu podzielono na kilka kategorii w zależności od rozwoju językowego i intelektualnego.

Źródło:
Izabela Chojnicka, Maja de Ines, Joanna Kwasiborska-Dudek, Zaburzenie ze spektrum autyzmu – kryteria diagnostyczne, uwarunkowania genetyczne i neurobiologiczne [w:] Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), red. Joanna Kwasiborska-Dudek, Danuta Em
iluta-Rozya, Gdańsk 2020.